Csodaszarvas Iskolai Közösségi Program a Vörösmartyban
Az EFOP-3.2.15-VEKOP-17-2017-00001 „A köznevelés keretrendszeréhez kapcsolódó mérési-értékelési és digitális fejlesztések, innovatív oktatásszervezési eljárások kialakítása, megújítása” kiemelt projekt támogatásával létrejött program célja a magyar köznevelés módszertani fejlesztése és megújítása, illetve a pedagógusok eszköztárának bővítése.
A programban megvalósuló tanulási alkalmak nem hagyományos iskolai tanórákon kerültek megrendezésre, hanem a tanév végét követően – 2021.06.21-07.03-ig tartó időszakban – 10 napközis és két bentlakásos táborban, Cserkeszőlőn.
Ebben a két hétben diákjaink érdeklődésükhöz közel álló témákkal foglalkozhattak, élményszerű közösségi alkalmakon érdekes-értékes ismeretekkel bővült tudásuk.
Boldogan írom le, hogy a pandémia okozta nehézségekkel teli tanév után a Csodaszarvas programnak köszönhetően diákjaink számtalan csodálatos élménnyel gazdagodtak, baráti kapcsolataik szorosabbá váltak, szélesedett látókörük és vidáman, szép emlékekkel kezdhették meg a jól megérdemelt nyári szünetüket.
Köszönöm minden táboroztató nevelő áldozatos munkáját!
Pomázi Melinda
intézményvezető – helyettes
Hagyományőrző tábor
2021.06.28-07.02.
1.évfolyam
- június 28-án kezdetét vette az 1. évfolyam ötnapos hagyományőrző tábora. Az adott témamodul mentén játék, szórakozás, közös alkotótevékenység keretében, a gyermekek szinte észrevehetetlenül tanulhattak meg iskolai ismereteket. Programjaink hozzájárultak a gyermekek tudásának, készségeinek és képességeinek fejlesztéséhez, kibontakoztatásához. Nagy hangsúlyt kapott az együttműködés és a közös feladatmegoldás.
A diákok számtalan népi játékot ismertek meg, a közösség saját mesét alkotott, majd kézzel készített bábokkal és saját készítésű díszlettel dramatizálták. Népdalokat gyűjtöttünk, néptáncoltunk, népi motívumok felhasználásával kreatív alkotómunkában is kipróbáltuk magunkat. Nagy élmény volt pogácsát sütni, tésztát gyúrni, keleszteni, elfogyasztani.
Ellátogattunk az Idősek Otthonaként működő Orczy kastélyba, ahol a gyerekek belecsöppentek egy régi kor eseményeibe, az Orczy család történetébe. Megismerhettük a család szokásait, életét, címerét, a kastély belsejét, és jelenlegi funkcióját. Miután bebarangoltuk a tájat, a gyermekek a ma is festői Zagyva folyó partján Land-Art technikával, saját fantáziájukkal alkothattak. A tábor zárónapján mini kiállítást rendeztünk a hét munkáiból.
A tábor üzenete számunkra, hogy iskolánk az élmény alapú tanulást és ismeretszerzést sokoldalúan és sokszínűen tudta megvalósítani a gyermekeknek. A tartalmasan eltelt öt nappal mindenki számára élményekkel teli, boldog perceket szereztünk, melyről nap mint nap otthoni élménybeszámolót tarthattak a családjuknak.
Újszász, 2021. 07. 05.
Rehák Ágnes
Vargáné Turza Judit
Beszámoló
2.a
A 2.a osztály Csodaszarvas programjának témája, a Közlekedés, KRESZ, sport, és egészségre
nevelés volt.
A tábort Ötujjas szerződéssel kezdtük. Megállapodtunk az együttműködés szabályairól, hogy mindenki magát biztosságban érezve, aktívan tudjon együtt dolgozni, játszani. A gyerekek aláírásukkal elfogadták, és a hét során be is tartották.
Az első nap Ágotai Emese védőnőtől megtanultuk a helyes segítségnyújtás szabályait, és a sebellátást. Szerencsére tábor ideje alatt csak műsebek bekötésére került sor.
Megszámlálhatatlan új játékot tanultunk. Voltak viccesek, mint a vírusfogó, csipeszfogó. Volt, amihez erő, ügyesség, jó tájékozódó képesség kellett. A trambulin és a csocsóasztal minden nap kipróbálásra került. Felidéztünk néhány feledésbe merült játékot is, ilyen volt pl. a gumizás.
Alkottunk egy „Nagy játékoskönyvet” az itt tanult játékokból. Rajzos illusztrációt is készítettünk hozzá. (Most keressük a könyvkiadót! Ha ez nem sikerül, örök emlékként őrzik a gyerekek!)
A hét során közlekedési ismeretük is bővült. Megtanulták az úton történő helyes átkelés szabályát. Ismerkedtek a közlekedési táblákkal, kerékpáros ügyességi versenyen is részt vettek a táborozók. Az egyik nap rendőrautót pillantottak meg az iskola udvarán. Nagy volt az öröm, amikor bele is ülhettek a gyerekek. Felpróbálhatták a rendőrmellényt és a védősisakot is. Néhány gyerek kezén bilincs is kattant! A rolleres váltóverseny során mindenki megtapasztalhatta, hogy fontos szerepe van a csapatban.
A csütörtöki nap volt a hét csúcspontja, amikor ellátogattunk a RepTár – Szolnoki
Repülőmúzeumba. Láttunk sok különleges repülőt, helikoptert, mint például a sasra festett
„Csőrikét”. Két repülőbe bele is ülhettek a gyerekek. Különleges, fantasztikus élményben volt részünk a 4D-s moziban, ahol átélhettük a repülés élményét. Sikolyok, kacagások hallatszottak a teremben.
Az utolsó nap bővítettük az olimpiai játékok versenyszámait. Furi olimpiát rendeztünk. A gyerekek különleges versenyekre hívták ki egymást. Mindenki olimpiai bajnok lett valamilyen számban. Táncos pizzapartival zártuk a hetet.
A nagy melegben sokat jégkrémeztünk, fagyiztunk, de a gyümölcsfogyasztásról sem feledkeztünk meg. A programban a rengeteg játékon keresztül a gyerekek megtapasztalhatták az együttjátszás örömét. A hét során fantasztikus élményben volt részük a táborozóknak!
Gyerekszáj:
„A legjobb a szolnoki kirándulás volt. Két repülőbe is bele ülhettünk. A trambulin is nagyon jó volt!
Sokszor fagyiztunk, finom dinnyét is ettünk. Jó volt a tábor, legközelebb is szeretnék jönni.” Antónió
„Nekem nagyon jó volt a tábor, mert itt voltak az osztálytársaim. Nagyon jól éreztem magam! A legjobb az volt, hogy sokat fagyiztunk. Voltunk a RepTárban, és nagyon tetszett a 4D-s mozi.” Hanna
„Nekem az volt a legjobb a táborban, hogy sokat sportoltunk, kirándultunk, játszottunk. A kiránduláson a 4D-s mozi volt a legjobb, és nagyon finom fagyit ettünk.” Gabica
„Voltunk a RepTárban, és legjobban a 4D-s mozi tetszett. Láttunk sok repülőt, volt egy sasra festett helikopter, amit úgy hívtak, hogy „Csőrike”, és volt egy cápára festett repülő is, annak neve „Cápeti” volt. A furi olimpián két számban is nyertem. Jó volt a tábor, örülök, hogy itt lehettem!” Bence
Táboroztatók:
Darókné Nagy Zsuzsanna
Sulyok Marianna
Indián nyár
Az életvezetés, családi életre nevelés, közösségi szerepvállalás témamodul keretein belül ”Indián nyár” napközis táborban vettek részt az ötödikes diákok. A hét során megismerték többek között az indiánok szokásait, kultúráját is.
Sok kalandon, próbán vehettek részt a tanulók: a kenuzás, a batikolás, a számháború, a tájékozódási verseny, a barátság karkötők elkészítése, az akadályverseny, a kerékpáros ügyességi pálya kipróbálása, a kirándulás a Szolnoki Repülőmúzeumba nagy élményt nyújtott a gyerekeknek. A seregszemlére a csapatok indiánneveket választottak maguknak, elkészítették a rájuk jellemző zászlót és csatakiáltást.
A gyerekek különböző kreatív tevékenységekben vettek részt, amiben megtapasztalhatták a csapatkohézió összetartó erejét, a közösen elvégzett feladatokon keresztül megerősödtek a baráti és a társas kapcsolatok.
Balkovicsné Vágó Katalin
Székelyfalvi Gáborné
6.évfolyam
A Csodaszarvas program keretein belül megvalósuló napközis táborban a 6. évfolyamosak a Közlekedés, KRESZ, sport, egészségre nevelés témában vehettek részt. A gyerekek a Rendőrség munkatársainak segítségével megismerkedhettek a kerékpáros közlekedés alapszabályaival, kipróbálhatták milyen ügyesek két keréken. Játékos feladatokon keresztül megismerhették a KRESZ táblák jelentését. Számos labdajátékkal erősítettük a csapat összetartást. Sorversenyen mérhették össze ügyességüket és gyorsaságukat. Kedden délután elkerékpároztunk a Zagyvához, ahol köszönhetően Tóth Gábor tanár úr közreműködésének kenuztunk.” Kimozdulós’ napunk alkalmával a szolnoki REPTÁR-ba látogattunk el. A tárlatvezetés alkalmával sok érdekes információval gazdagodhattak a gyerekek. A katonai akadálypályán megküzdöttek a különféle nehézségű feladatokkal, a bátrabbak a csúszópályát is kipróbálhatták. Izgalmas számháború csatákat vívtunk a templomdombon, és vízibombáztunk az iskola udvarán. A gyerekek molinót készítettek, amelyen megjelíthették élményeiket. A tábor zárásaként pizzáztunk és dinnyét ettünk. A nagy meleg ellenére szuper programokkal, nagyon jó hangulatban, sok sok nevetéssel telt ez az egy hét. A gyerekek számos élménnyel gazdagodhattak és sok hasznos információ birtokába juthattak.
Eszesné Csizmadia Melinda
Csodaszarvas Program- EFOP-3.3.5-19-2020-00043 (2021) Projekt
Művészeti nevelés-Újszászi Vörösmarty Mihály Általános Iskola 3.b osztálya
Június 21-25-ig A csillagszemű juhász című mese sokrétű feldolgozásával ismerkedtünk meg a gyerekekkel a művészeti témájú hét programjaiban úgy, hogy közelebb kerültek a magyar népművészethez, népzenéhez.
A meséhez kapcsolódóan különböző alkotótevékenységeket végeztek a gyerekek, melyekkel új technikákat is megtanultak. A rendkívüli meleg ellenére minden programot nagy lelkesedéssel fogadtak és tevékenyen vettek részt bennük.
Az öt nap során a képzőművészet, a zene, az irodalom, a mozgás, tánc, a dráma és bábjáték , film segítségével dolgoztuk fel a mesét. A különböző művészeti ágakban való tevékenykedés, élményszerzés az egyik központi eleme volt a hét programjainak.
Kreatív alkotások: meseplakát készítés, firkarajz, falgrafika előkészítése illetve az ehhez kapcsolódó technikák megismerése is részét képezték a programnak. Megismerkedtek egy ősi technikával, a nemezeléssel is.
Egy kirándulás alkalmával ellátogattunk Karcagra ahol megnéztük a Györffy István Nagykun Múzeum tárlatát, a Kántor Sándor fazekasház népművészeti remekeit és sétáltunk a fák lombjainál a Karcagi Parkerdő Lombkorona sétányán.
A színes, érdekes és kreatív programok mellett nagyokat ettünk, fagyiztunk és rengeteget nevettünk, játszottunk VÉGRE EGYÜTT! Köszönjük a lehetőséget!
Simon Ágnes
Táborvezető pedagógus
Cserkeszőlőn jártunk
Június utolsó hetében 22 felső tagozatos tanulónak nyílt lehetősége arra, hogy 5 napot a Cserkeszőlői Termál- és Strandfürdő közvetlen szomszédságában levő Jurtatáborban töltsön.
A táborozóknak az EFOP-3.3.5-19-2020-00043 pályázat térítésmentesen biztosította az oda- és visszautazást, a komfortos jurtákban történő elhelyezést, a napi ötszöri étkezést és az összes programon való részvételt.
Cserkeszőlőn eltöltött hetünk témája a Nemzeti és kulturális identitás, hagyományőrzés, anyanyelvápolás volt, így a heti tervünk összeállításánál is ezen értékekre helyeztük a hangsúlyt.
Meglátogattuk a Szarvasi Arborétumot és az annak területén található Mini Magyarország Makettparkot, amely a történelmi Magyarország közepén fekszik. Kézműves foglalkozásainkon természetes anyagokkal (kavics, bőr) dolgozva készíthettek egyedi darabokat a gyerekek. A nagysikerű szellemi vetélkedő feladatainak megoldása közben az egymással versengő csapatok „bejárták” a honfoglalás állomásait. Elsajátíthatták a népi tánc alapjait a meghívott dévaványai népi táncoktatók segítségével, akik minden táborozót bevonva frenetikus táncestet tartottak.
A színes tevékenységek közepette természetesen szórakozásra, lazulásra is volt elegendő idő, így mindennap strandoltunk, többször számháborúztunk, és az utolsó estén lebonyolított KI-MIT-TUD-on megtekintettük egymás produkcióit.
Meglátásom szerint mindenki talált kedvére való programot, és sok új barátság is született ezalatt a szűk hét alatt. Táboroztató kollégáimmal együtt bízunk benne, hogy sikerült életre szóló élményeket nyújtani a gyerekeknek, valamint a következő években is lesz mód megismételni ezt a csodálatos kalandot.
Mozdulj ki!
A Csodaszarvas program keretein belül a 4. a osztállyal lehetőségünk volt részt venni egy élményekben gazdag, gyermeket és pedagógust is feltöltő táborban. A tábor megnyitójaként üzenet befőttet készítettünk, melybe a tábor során folyamatosan írhattak egymásnak a gyerekek kedves üzeneteket. A tábor első napján ellátogatott hozzánk a rendőrség. Színes és hasznos bemutatóval készültek a gyerekeknek, felhívva a figyelmüket a biztonságos közlekedésre. A legnépszerűbb állomás az akadálypálya volt, melyet kerékpárral próbálhattak ki a gyerekek.
A keddi nap az alkotás és a mozgás jegyében telt el. A nap első felében papírsárkányt készítettünk a gyerekekkel, amit nagy örömmel és kitartással végeztek. Ezt követte a kirándulás, amelyet mindenki izgatottan várt. A helyszín a Zagyva-part volt, ahol a főszerep a kajakozásé volt. Nagyon izgalmas és örömökkel teli napunk volt, sokaknak kedvence lett ez a vízi sport.
A tábor egyik célkitűzése volt, hogy a gyerekek megismerkedjenek a környezetükben lévő játszóterekkel, így ez a hét szerves részét képezte. Ellátogattunk a Bakó úti játszótérre, ahol sok új, mozgásos játékot ismertettünk meg a gyerekekkel, amely nagyon vicces, felszabadult hangulatban telt.
A mozgás mellett a kreatív, közösségépítő tevékenységek is beépültek a heti programba. Fontosnak tartottuk, hogy a gyerekeknek maradandó emlékük is legyen a sok szép élmény mellett, így emlék kavicsot és közös karkötőt készítettünk.
A tábor csúcspontja a pénteki Ki mit tud? volt. A gyerekek különböző csapatokat alkottak. Mindenki más előadással készült. Volt táncos bemutató és vicc mesélés is. A bátrabbak egyéni énekléssel léptek fel. A műsorszámokat a városi játszótéren lévő színpadon adták elő a gyerekek. Csodálatos élmény volt látni, ahogy összedolgoznak, figyelnek egymásra. Minden produkciót tapsvihar követett. A tábor zárása meghitt légkörben telt. A közös pizzázás után a táborzáró videó megnézése következett, amely felidézte a legjobb pillanatokat, majd megkezdődött a táncos mulatság, amelyen mindenki nagyon jól érezte magát.
Összességében nagyon jó hangulatú, sokszínű tábort tudhatunk magunk mögött. Bízom benne, hogy a gyerekeknek is meghatározó élmény volt és szívesen emlékeznek rá vissza.
Fodor Zsanett
Kurdiné Tóth Melinda
Beszámoló a Csodaszarvas 2021.június 28-július 2-ig tartó MOZDULJ KI! – AVAGY
LAKÓKÖRNYEZETÜNK MEGISMERÉSE MOZGÁS ÁLTAL tematikus táborról
Közlekedés, KRESZ, Sport és egészségre nevelés
Idén már második alakommal kapcsolódtam be a Csodaszarvas napközis tábor lebonyolításába. A
legutóbbi táborozás felkészülésén megismerhettem a felületet, a heti terv összeállításának
szempontjait, a játékok és ötletek beépítésének lehetőségeit. Így ezen a nyáron az előkészítő
szakaszban ezzel már nem adódott probléma. Negyedikesek lévén a Mozdulj ki! témát
választottam,hiszen a Covid időszak alatt,valamint az online oktatás során nagyon keveset mozogtak,
és ami a fontos,együtt nem tudtak játszani,közösséget építeni! Ez a megvalósuló napközis tábor
gyógyír volt erre is!
A tábor kezdő programjában törekedtem, hogy minden fontos momentum megjelenjen, a közös
szabályalkotás, az elvárások a kívánságok egyensúlyára törekedtünk.
Az ismerkedős játékok célja a felszabadult, fesztelen jókedv megteremtése volt, ami minden játék
során egyre erősebben volt jelen.
Mivel a mozgás-sport közel álló fogalmak, a hét során fontosnak tartottunk, hogy aktuálisan is és
általában is szélesítsük ismereteiket. Minden napra választottunk egy sportágat, vagy többet, aminek
elméleti ismereteit az internet segítségével dolgoztuk fel. Ezeket az ismeretket játékos teszt,kvíz
formájában, csoportmunkában számon kértük,versenyt hirdettünk a csoportok között. Szívesen
vettek részt ebben a játékban is a gyerekek.
A kötelezően, megadott programok mellett beemeltünk olyan programokat,amik erősítették az
alaptevékenységeket. Ilyen volt például a rendőrség közlekedésbiztonsági programja, ahol különböző
veszélyforrások jelenlétét kipróbálva meggyőződhettek, hogy valóban léteznek számukra is
veszélyhelyzetek. Pl: részeg szemüveg, kerékpáros akadálypálya. Ez nagyon fontost volt, hiszen a
negyedikesek május hónapban vizsgáztak online a Kresz és közlekedési ismeretekből. A
lakóhelyünket bár jól ismerjük, azonban a sétával is gyakoroltuk a gyalogos közlekedés szabályait,
illetve sok lehetőség nyílt a játszóterek kihasználására szintén versenyeztetés szintjén. A közlekedési
ismeretek mellett az elsősegélynyújtásnak is nagy szerepe van, iskolánk védőnője önkéntesként
remek tájékoztatást nyújtott. A tábor ideje alatt végig jelen volt a játék,a mozgás öröme. A
kosárlabda,a kiütő,az egyperces olimpiai feladatok és a számháború,mint a hét legjobb játéka.
Volt olyan programunk, ami az egységességet, az összetartozást szimbolizálta, ilyen volt a
barátságkarkötő fonás, és a póló batikolás. A szivárványszínek jelezték, hogy mind különbözőek
vagyunk, de az egység bennünk van.
A kimozdulós nap egy ritka, de különleges sportággal ismertetett meg bennünket. Ez a kenuzás.
Újszász büszkesége a Zagyva-parton kialakított mini kikötő, mely lehetőség volt nekünk, illetve a
helybeli lakosoknak, családoknak a Zagyva partvízi és növényvilágának megismerésére.
Gyorsan eljött az utolsó nap,a tábor zárása. Élménytérképet rajzoltak, mindenkinek a legkedvesebb
emlékek idéződtek fel. Az utolsó délutáni zsúr, pizza, üdítő és fagylalt csemegékkel zárult.
Nagyon köszönjük a lehetőséget, hiszen sok családnak könnyítették meg mindennapjait azzal,hogy
minőségi napközis táborban sok élménnyel gazdagodva biztonságban tudhatták gyermekeiket.
Bartáné Mucza Tünde vezető
Újszász,2021.07.02.
Egy tábor, ami megmozgat- Aktív hét a Vörösmartyban
Az idei tanévben iskolánk tanulói részére sport tábort kínáltunk. A 7-8. évfolyamos tanulók
tábora a különböző sportágak és Kresz- ismeretek alapjainak megismertetését tűzte ki célul. A
gyerekek örömmel jöttek újra iskolába. Az általunk kínált programokon aktívan, nagy lelkesedéssel,
kellő nyitottsággal vettek részt. A hét során megtapasztaltuk, hogy nem feltétlen kell buszos
kirándulásokban, nagyobb távolságokra való eljutásban gondolkodnunk. Az iskolánkban és a szűkebb
környezetünkben is tartalmas programokat tudunk kínálni tanulóink számára. A tábor sikeres
megvalósulását segítette, hogy a programokat a tanulók életkorához, igényeikhez igazodva terveztük,
figyelembe vettük az érdeklődésüket és a helyi lehetőségeket is. Törekedtünk arra, hogy minél
változatosabb és tartalmasabb, a gyerekek tetszését elnyerő napi tematikus programokat kínáljunk a
számukra. A programok között szerepelt: rendőrségi bemutató, balesetmegelőzés, kresz-ismeretek.
Különböző sporttágak megismerése, elsajátítása: kenu túra a Zagyván, kerékpártúra Tápiógyörgyére,
strandolás. A mozgalmas és látványos sportok közül lábtoll-labda, tollaslabda, kosárlabda, kézilabda
bűvöletében teltek a napok. A tanulók betekintést kaphattak az atlétika, mint a „sportok királynője”
rejtelmeibe. Iskolánk kültéri edzőparkjában extrém tornagyakorlatokat bemutató előadásban volt
részünk. A gyerekek nagyon élvezték a programokat, többen megfogalmazták, hogy várják a
folytatását. A hét során mindvégig a jókedv, a vidámság volt jellemző. Az önfeledt szórakozás, a
kötetlen beszélgetések, az érdekes programok biztosították a kellemes kikapcsolódást a gyermekek
számára.
Tóth Gábor
Pege Marianna
Újszász, 2020. június 25.