Fókuszban a természettudományok

A nagy sikerre való tekintettel ismét vendégül láthattuk iskolánkban a Szabó Szabolcs Alapítvány (https://sz2a.hu/) Mobillaborját, valamint Tóth Imola tanárnőt, aki ezúttal 3 osztályt kápráztatott el a kémia varázslatos világával.

A 8.a osztály tanulói az irodalmi olvasmányélményeikben bukkantak rá a kémiára, majd film- és képzőművészeti alkotásokban is ügyesen megtalálták az „elrejtett” kémiát. A témára hangolódást követően érdekes és látványos kísérletek bemutatása következett, melyek egy részében teljesen hétköznapi, a háztartásokban is fellelhető anyagokkal, pl. étolajjal, ecettel, szódabikarbónával, ételfestékkel, tejjel dolgoztak – természetesen a tanulók aktív közreműködésével.

A foglalkozás legizgalmasabb része a kreatív alkotás volt, amikor a gyerekek szebbnél-szebb folyadékképeket állítottak elő M&M’s csokigolyók és meleg víz segítségével, majd pedig különböző savakkal, lúgokkal képeket festettek lilakáposzta levébe áztatott, illetve kurkumával átitatott papírlapokra. Kíváncsian próbálgatták, hogy a festékek (sósav, ételecet, szódabikarbóna-oldat és nátrium-hidroxid-oldat) hogyan viselkednek, milyen mintát eredményeznek a speciális festővásznon. Az elkészült alkotásokkal szívesen büszkélkedtek.

Ebből az izgalmas programból a két 7. osztály sem maradhatott ki. Ők a kémiai tanulmányaik elején járnak még, így a foglalkozás is teljesen más természetű volt, mint a nagyobbaké. Tóth Imola tanárnő pontosan tudta, hogy mivel lehet lenyűgözni a 7.-eseket: színes, szagos és jó hangos kísérletekkel. 😊 A gyerekek megtapasztalhatták, hogy hogyan és milyen gyorsan terjednek az illatok a tanteremben; láthatták, hogy különböző vegyszerek hogyan színezik el a Bunsen-égő lángját; hallhattak durranógázt, valamint az alkoholgőzzel átitatott PET-palack kilövésének robaját is. A kísérletezés közben a gyerekek ügyesen válaszoltak a tanárnő kémiás keresztkérdéseire is.

A foglalkozás következő részében a gyerekek molekulákká váltak, és saját maguk mutatták be, hogy hogyan is mozognak/ütköznek/lökdösődnek ezek a parányi részecskék; majd Tóth Imola tanárnő útmutatása alapján különböző atomokat készítettek színes gyurmából, az atomokból pedig vízmolekulákat, grafitot és konyhasót kellett modellezniük. A foglalkozás záró részében egy atom modelljét készítették el csoportonként. Az atommagot egy gombostű szimbolizálta, az elektronhéjak koncentrikus gyűrűit a gyerekek drótból hajtogatták, az elektronokat pedig színes gyöngyök jelenítették meg. A sok szép színes modell segítségével a gyerekek máris memorizálták az elektronhéjakon elhelyezkedő elektronok számát… 😊

Szuper nap volt a mai, hálásan köszönjük STEAM4ALL projektnek (https://www.facebook.com/steam4allproject), a Szabó Szabolcs Alapítványnak (https://www.facebook.com/szaboszabolcsalapitvany) és Tóth Imola tanárnőnek, hogy ilyen élményekkel ajándékozták meg a gyermekeinket.