Iskolán a 2017/2018-as tanévben sikeresen pályázott az EFOP 3.3.5 -17 Korszerű pedagógiai módszerek alkalmazását segítő Iskolai Közösségi Program kísérleti megvalósítása című pályázatra.
A pályázat célja a konstruktív és értékközpontú nevelés, az egész életen át tartó tanulás iskolai megalapozása, az alapkészségek és kulcskompetenciák fejlesztése. A pályázat keretein belül nagy hangsúlyt kap az élményalapú tanulás módszertani megalapozása, a tanulás közösségi élménnyé formálása. A projekt célja olyan tematikus napközi és tematikus bentlakásos programok megvalósítása, melyek középpontjában a tanulók tudásának, készségeinek és képességeinek fejlesztése, kibontakoztatása áll. Ezen program keretében tavaly tanév végén és idén júniusban is, – június utolsó 2 hetében – összesen 7 tematikus tábort szerveztünk, 140 1-7. évfolyamos diák bevonásával. A táborokat szervező és vezető kollégák a hét programját különböző tematikák mentén állították össze. Így az idén is volt mindkét héten Közlekedés, KRESZ Sport egészségre nevelés tábor, Digitális világ, tudatos médiahasználat, Nemzeti kulturális identitás, hagyományőrzés tábor és Életvezetés, családi életre nevelés témakörben szintén mindkét héten szerveztünk egy-egy tábort. Nemzeti kulturális identitás, hagyományőrzés témában megvalósult egy cserkeszőlői bentlakásos tábor is, ahol 14 tanuló tölthetett el kísérő nevelőikkel egy felejthetetlen hetet.
A következő sorokban a tábort szervező kollégák fogalmazták meg gondolataikat erről a különleges programról, illetve összegyűjtöttünk néhány gondolatot, amelyeknek a „gyerekszáj” címet adtuk, hiszen a táborban részt vevő gyermekek fogalmazták meg érzéseiket, gondolataikat.
- Nemzeti kulturális identitás, hagyományőrzés tábor
Az EFOP-3.2.15 pályázatnak köszönhetően rögtön az iskola végén 20 elsős gyermekkel részt vehettünk egy hagyományőrző táborban, melynek címe: Gyertek, gyertek játszani…- avagy népi gyermekjátékaink táncelőkészítő szerepe.
Jó hatással volt mindenkire, hogy tanítványainkkal a mindennapi, megszokott iskolai tanulási folyamat helyett, egy újfajta, játékos helyzetben találkozhattunk.
A tábor aprólékosan és remekül kidolgozott tematikája szerencsére rugalmasan alakítható, testre szabható volt, így lett ez: a mi táborunk.
A hét folyamán rengeteget énekeltünk és mozogtunk. De!
Kirándultunk, népmesét dolgoztunk fel, bábokat készítettünk és báboztunk, táncoltunk, mondókákat tanultunk és népi játékokkal ismerkedtünk meg.
Legfőbb tevékenységünk a játék volt, illetve a játékos feladathelyzetekbe épített tanulás. Nagyon sokféle játék közül válogathattunk a felületen, és sokat mi magunk tettünk hozzá. Kedvenceink voltak a mozgásos drámajátékok, melyek alatt nemcsak jókat nevettünk, hanem új barátságok is születtek, vagy a régiek megerősödtek, hiszen a drámajátékok köztudottan fejlesztik a gyermekek egész személyiségét. (Ennek az eltelt hét alatt szemtanúi is lehettünk.)
Az iskolai közösségi szolgálatos 3 segítő fiú is remekül szórakozott a tőlük jóval kisebb gyerekek társaságában. A táborlakó kis elsősök sokszor keresték a társaságukat, mert jókat fociztak, játszottak, vagy éppen meséltek velük együtt.
A tábor zárásakor a gyerekek mondták:
„Én azért éreztem jól magam:
- mert csoportban dolgoztunk.”
- mert itt volt a barátom is.”
- mert sokat énekeltünk és játszottunk”
„Nekem a legjobban az tetszett:
- hogy kirándulni voltunk.”
- hogy ugróiskolát játszhattam.”
- sokat játszottunk és rollereztünk.”
Violáné Pintér Andrea
táboroztató pedagógus
- Közlekedés, KRESZ, Sport egészségre nevelés
Mozgalmas hetet zártunk a Közlekedés, KRESZ, Sport egészségre nevelés táborban. Minden nap új kihívás volt a gyermekek számára.
A hét során ellátogattunk városunk sportolásra alkalmas helyszíneire.
Változatos, izgalmas játékokat ismerhettek meg tanulóink. Minden nap vendég volt nálunk a jókedv, kacagás.
Felelevenítettünk egy régi népi játékot, a métázást is.
Kerékpártúránk során bővítettük KRESZ ismereteinket. Szerdán Karcagra utaztunk, ahol a lombkorona sétány felejthetetlen élményt nyújtott.
Fergeteges zsúrral zártuk a hetet, felidézve a hét emlékeit.
Nemcsak a gyerekek, mi pedagógusok is jól éreztük magunkat. Remek zárása volt ez a tanévnek.
Gyerekszáj:
-Jó volt itt lenni,mert sokat játszottunk, jó közösségben voltunk. Németh Panna, 4.a
-Az volt a jó a táborban, hogy sok új játékot tanulhattunk meg. Pap-Valentin Nikolett 4.a
-Azért szerettem itt lenni, mert edzettebb lettem, és sok új játékot tanultam. Köszönöm a tanító néniknek, hogy ilyen sokat fáradoztak értünk. Varga Flóra 4.a
-Azért éreztem jól magam, mert sokat métáztunk és sokat sportoltunk. Zentay Csenge 4.a
Darókné Nagy Zsuzsanna
táboroztató pedagógus
- Életvezetés, családi életre nevelés, közösségi szerepvállalás
A nyári vakáció első hetében 22 felsős tanuló vett részt az EFOP-3.2.15-VEKOP-17 pályázat keretében szervezett Életvezetés, családi életre nevelés, közösségi szerepvállalás tematikájú napközis táborában.
Az ötnapos tábor alcíme a „Játéksziget” nevet viselte, s ennek megfelelően az ötödikes és hatodikos lányokkal együtt töltött tábori napokat is a változatos, izgalmas játékok jellemezték.
Nagy hangsúlyt fektettünk az ön – és társismeret fejlesztésére, az alapvető emberi értékek kiemelésére, a közösségben betöltött szerepek fontosságának tisztázására. Egyéni- és páros gyakorlatok, csapatjátékok és manuális tevékenységek váltogatták egymást, valamint egyik nap kirándulást tettünk a „Nagykunság fővárosába”, Karcagra.
Igyekeztünk minden egyes napot olyan tartalommal megtölteni, ami maradandó emléket hagy a gyerekekben, s a részt vevő tanulók önkéntelen megjegyzései az tanúsítják, hogy a fáradozásunk nem volt hiábavaló. Íme néhány gondolat tőlük:
„Nem számítottam rá, hogy ilyen jó lesz.” Hajdú Fanni 6.a
„Várom már a holnapot.” Kirilla Amanda 5.a
„Ha jövőre lesz ilyen tábor, biztos, hogy jövök.” Mészáros Viktória 5.b
Földi Krisztina
táboroztató pedagógus
- Közlekedés, KRESZ, Sport és Egészségre nevelés tábor, avagy Kalandra Fel!- Napközis közösségi alkalom
Június 3. hetében közvetlenül az iskola befejezése után 20 fő 2. osztályos tanuló vehetett részt EFOP- 3.2.15.-VEKOP-17 projekt által szervezett táborban. A gyerekek a hét alatt elsősegélynyújtással, baleset megelőzés alapjaival, közlekedési ismeretekkel gazdagodtak. A kimozdulós napon Karcagra látogattunk múltidézőbe. A tábor utolsó két napjában a sport volt a központi program. Kosárlabda bemutató és közös játék, célba rúgó verseny és „furi olimpia”tette színesebbé a napot. A tábort egy közös ünnepélyes uzsonnával zártuk, amelyen az egész héten át tanult tábortáncot is bemutatták a gyerekek a meghívott vendégeknek.
Gyerekek a táborról:
„Furcsa, hogy itt vagyok az iskolában és mégis jól érzem magam.” Horváth Gabriella 2.a
„Az igazi kosárlabdázókkal, sokkal jobb volt a játék..” Mérész Milán 2.a
Pege Marianna
táboroztató pedagógus
- Nemzeti kulturális identitás, hagyományőrzés tábor
A hagyományőrző táborban a népmeséken keresztül megismerhettük az őshonos állatokat, Magyarország tájegységeit. Só-liszt gyurmából állatok kontúrjait vágtuk ki és terményekkel díszítettük.
Városunk népi díszítőművészei segítségével szőttünk, fontunk, csuhéztunk, gyöngyöztünk. Karcagon régi fazekas edényeket, szélmalmot csodáltunk meg. A lombkorona sétány különleges volt. Állatos könyvjelzőt készítettünk, végül a hetet egy nagyon szép kiállítással zártuk. Munkás, játékos hetet töltöttünk el.
És hogy mit gondolnak erről a gyerekek:
„Nekem az tetszett a legjobban ezen a héten, hogy elmentünk sok helyre, kaptunk ajándékokat és sokat játszottunk.” Csábi Luca 2.b
„Nekem az volt a legjobb, hogy tanultunk az őshonos állatokról.” Silye Heléna 2.b
„Nekem az tetszett a legjobban, hogy voltunk kirándulni és hogy a barátaimmal lehettem.” Debrei Alexandra 2.a
Bartáné Mucza Tünde
táboroztató pedagógus
- Digitális világ, tudatos médiahasználat tábor
A digitális táborban 4. és 6. évfolyamos tanulók vettek részt és tanultak nagyon érdekes dolgokat a programozásról, robotikáról. A hét folyamán kiránduláson vettek részt a tanulók a kecskeméti Mercedes gyárban. Az ő véleményük a táborról a következő volt:
„Nekem nagyon tetszett a tábor. A legjobban a Mercédesz gyár tetszett. De tetszett a programozás is. Jó, hogy megtanultam irányítani a robotot.
Finom volt a reggeli, tízórai az ebéd és az uzsonna is. Remélem, hogy lesz még ilyen tábor.”
Szűcs-Kota Dorottya 6.a
„Nekem nagyon tetszett az, hogy programoztunk és hogy nekünk kellett készíteni az akadálypályát.
A vadaspark is nagyon tetszett. Érdemes volt eljönni, mert pl. tanulva játszottunk. Köszönöm szépen ezt a hetet Ágika néninek és Kálló tanár úrnak.”
Nagy Leila 4.b
„A táborban nagyon sok tapasztalatot gyűjtöttem. A kirándulás során a Merci gyárat is meglátogattuk, ahol ismeretet szereztünk az autókról. Megtanultuk tudatosan használni az internet világát, a programozást is elsajátítottuk.
Nagyszerű volt.”
Rab Hédi Lizett 6.a
„Bár az elején arra számítottam, hogy unalmas lesz, de már a tábor elején rájöttem, hogy kellemesen fogok csalódni.
Emellett nagyon tetszett a keddi kirándulás és a robotok irányítása. Lényegében az egész héten jól éreztem magam.”
Novák Veronika 6.b
- Cserkeszőlő, bentlakásos tábor
A cserkeszőlői Hagyományőrző tábor a Honfoglalás és a Csodaszarvas legendája köré szerveződött programjaiban, tevékenységeiben egyaránt, mely attól vált igazán autentikussá, hogy a résztvevők a Cserkeszőlői Jurtatáborban laktak, mint egykoron a honfoglaló őseink.
Rengeteg változatos és különleges program tette emlékezetessé a hetet, a tábortűztől a címer készítésen át a kosárfonásig vagy a mézeskalács sütésig. A kánikula forróságát a szomszédos strandon enyhítettük napjában többször is. A kimozdulós napon az Alföld legszebb helyére látogattunk el, Ópusztaszerre a Történeti Emlékparkba, ahol a Feszty-körkép monumentális alkotása ejtette ámulatba a gyerekeket. Ezen a napon ugyanitt ellátogattunk a 3D-s moziba és egy interaktív lovasbemutatóra is sor került. A napi ellátást egy szatócsbolt kínálata biztosította a Skanzenben, amelyből a nyár legforróbb napján nem hiányozhatott a jégkrém sem.
A záró vetélkedő után szalonnasütéssel zártuk be a – gyermekek elmondása szerint felejthetetlenre sikerült- tábort.
Utasi Katalin
táboroztató pedagógus
A cikket összeállította:
Makainé Zérczi Zsuzsanna
intézményvezető helyettes